Leerlingenzorg
Op de KWS streven we ernaar om alle leerlingen de beste begeleiding te bieden. Uiteraard doen we dat in nauwe samenwerking met u als ouders. Hier op de website beschrijven we in het kort hoe we de leerlingenzorg inrichten. Bij aanvullende vragen of opmerkingen kunt u natuurlijk altijd contact opnemen met ons als school. We helpen u graag verder!
De zorg aan het jonge kind
Onze jongste leerlingen starten hun schoolloopbaan na hun vierde verjaardag. Er zijn leerlingen die aan het begin van het schooljaar in groep 1 starten, andere kinderen starten op een later tijdstip in het jaar. Niet alle leerlingen volgen daardoor een even lange periode de lessen in groep 1. Hierin kunnen verschillen zijn van meerdere maanden. Toch is het niet zo dat leerlingen die niet een heel schooljaar het onderwijs in groep 1 hebben gevolgd, per definitie nog een jaar in deze groep zullen blijven. Een dergelijk besluit wordt per leerling afgewogen, waarbij de ontwikkeling van het kind de belangrijkste indicator is.
Vanaf de eerste schooldag worden de kleuters op meerdere ontwikkelingsgebieden gevolgd om hun ontwikkeling goed in kaart te brengen en waar nodig te interveniëren. De resultaten worden in een ontwikkelingsprofiel vastgelegd. Wilt u meer uitleg over de 'leerlijnen', klik dan hier voor alle doelen die wij gedurende de kleuterperiode observeren. Ook worden op de gebieden van taal-denken en rekenen-denken toetsen uit het CITO-leerlingvolgsysteem afgenomen. Gedurende de kleuterperiode ontstaat zo een beeld van de ontwikkeling van de leerling.
Leerlingenzorg in de midden- en bovenbouw
Ook na de kleuterperiode wordt de ontwikkeling van de leerlingen zo goed mogelijk gevolgd, zowel sociaal-emotioneel als cognitief. Uiteraard monitoren wij de ontwikkeling van leerlingen in de lessen die dagelijks gegeven worden, maar daarnaast maken we gebruik van verschillende instrumenten om in kaart te brengen hoe het met de leerlingen gaat. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen, gebruiken we het instrument 'VISEO'. Leerlingen en leerkrachten vullen een vragenlijst in hoe het met de leerling gaat in de klas en op school. Om de cognitieve ontwikkeling te monitoren, gebruiken we methodetoetsen en toetsen van het CITO-leerlingvolgsysteem. Het gebruik van deze instrumenten heeft een signalerende functie. Op basis van deze gegevens kunnen we leerlingen zo goed als mogelijk begeleiden in hun ontwikkeling. We kunnen leerlingen bijvoorbeeld extra zorg bieden door middel van begeleiding van een onderwijsassistent, deelname aan de plusklas, of begeleiding van de begaafdheidsspecialist.